Van:
BB2 Media
Marnixplein 40
4387 AB Vlissingen
Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Acceptatietest: is een (begrensde) verplichte testinspanning te leveren door Opdrachtgever teneinde
het Project af te ronden.
Algemene Voorwaarden: deze voorwaarden, die modulair zijn opgebouwd.
Dienst: de door Opdrachtnemer te leveren prestatie, waaronder ook ontwikkeling en/of onderhoud
van software, applicaties, programmatuur etc. In de Overeenkomst wordt bepaald om welke Diensten
het gaat en in deze Algemene Voorwaarden worden nadere regels gesteld voor specifieke Diensten.
Gebrek: het niet voldoen aan de Specificaties.
Gebruiker: de (eind)gebruiker die de door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever geleverde
Dienst/Project gebruikt.
Hardware: apparatuur die wordt geleverd door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever.
Materialen: bijvoorbeeld(web)applicaties, software, programmatuur, adviezen of rapporten.
Medewerker: een werknemer, freelancer/zelfstandige zonder personeel of een door Opdrachtnemer
van een derde ingeleende hulppersoon, die door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever
wordt ingezet c.q. werkzaamheden verricht.
Module: een module van deze Algemene Voorwaarden waarin bepalingen zijn opgenomen met
betrekking tot een specifiek werkterrein.
Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie Opdrachtnemer een Overeenkomst
heeft gesloten. Tevens wordt bedoeld degene die met Opdrachtnemer daarover in onderhande-
ling treedt of is, alsmede diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n), rechtsverkrijgende(n) en
erfgenamen.
Opdrachtnemer: BB2 Media, gevestigd te Vlissingen en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder
nummer 92308287.
Overeenkomst: de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
Overmacht: een tekortkoming die de schuldenaar niet kan worden toegerekend, indien zij niet is
te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvat-
tingen voor zijn rekening komt. Project: de werkzaamheden die Opdrachtnemer ten behoeve van
Opdrachtgever zal verrichten, zoals omschreven in de offerte en/of in de Overeenkomst.
Projectmanagementsysteem: elektronisch systeem dat kan worden gebruikt voor het beheer van het
Project en voor communicatie tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever over de uitvoering van de
Overeenkomst. Resultaten: de resultaten van de werkzaamheden die Opdrachtnemer op grond van
de Overeenkomst uitvoert. Schriftelijk: onder Schriftelijk valt in deze Algemene Voorwaarden ook
e-mail en communicatie per fax, mits de identiteit van de afzender en de integriteit van het bericht
voldoende vaststaat.
Specificaties: de functionele en technische beschrijving van het Project.
Website: https://www.bb2media.nl
Identiteit van de Opdrachtnemer
Naam (Opdrachtnemer) BB2 Media
Handelend onder BB2 Media Webdevelopment
Vestigingsadres Marnixplein 40, 4387 AB Vlissingen
Postadres Marnixplein 40, 4387 AB Vlissingen
Telefoonnummer 085 210 17 46
E-mailadres info@bb2media.nl
BTW-nummer NL865991807B01
KvK-nummer 92308287
Module A. Algemeen
Artikel A.1. Offerte, aanbod en aanvaarding
A.1.1 Een offerte, opgesteld door Opdrachtnemer, is vrijblijvend en geldig tot 14 dagen na datering
door Opdrachtnemer, tenzij anders aangegeven in de offerte.
A.1.2 Opdrachtgever dient de offerte bij voorkeur Schriftelijk te aanvaarden, maar indien
Opdrachtgever op een andere wijze dan Schriftelijk met de offerte instemt of die indruk wekt, dan
mag de offerte door Opdrachtnemer als aanvaard worden beschouwd.
A.1.3 Bepalingen of voorwaarden van Opdrachtgever die afwijken van, of niet voorkomen in, deze
Algemene Voorwaarden zijn voor Opdrachtnemer alleen bindend indien en voor zover deze door
Opdrachtnemer uitdrukkelijk Schriftelijk zijn aanvaard.
A.1.4 Onverminderd de bevoegdheid van Opdrachtnemer tot intrekken van de offerte overeenkomstig
artikel 1 lid 1 kan de Overeenkomst na aanvaarding slechts met wederzijdse toestemming worden
gewijzigd. In geval van strijdigheid van bepalingen in onderstaande documenten, geldt de volgende
rangorde:
– 1. de Overeenkomst;
– 2. de eventuele bijlagen, met uitzondering van brochures;
– 3. deze Algemene Voorwaarden;
– 4. eventuele aanvullende voorwaarden, met uitzondering van brochures.
Artikel A.2. Uitvoering van het Project & informatieverstrekking
A.2.1 Na de totstandkoming van de Overeenkomst zal Opdrachtnemer zo spoedig mogelijk
het Project uitvoeren conform de offerte, daarbij rekening houdend met redelijke wensen van
Opdrachtgever.
Opdrachtnemer spant zich in om het Project naar beste kunnen uit te voeren onder toepassing van
voldoende zorgvuldigheid en vakmanschap. Opdrachtgever is gehouden om een tijdige en juiste
uitvoering van het Project mogelijk te maken. In het bijzonder draagt Opdrachtgever er zorg voor
dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van
het Project, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. De noodzakelijke inzet van Opdrachtgever
dient met voldoende kwaliteit en tijdigheid te worden geleverd. Dit geldt zowel voor ondersteuning te
leveren door de contactpersonen, als voor de geplande inzet van projectmedewerkers binnen de uit
te voeren projectwerkzaamheden.
A.2.2 Indien Opdrachtgever bovenvermelde nalaat, is Opdrachtnemer gerechtigd extra kosten in
rekening te brengen en is het mogelijk dat het Project uitloopt. Eventuele vertraging van het Project,
veroorzaakt door Opdrachtgever, wordt gerapporteerd via het projectmanagementsysteem of, indien
er geen projectmanagementsysteem voor het Project is ingezet, per e-mail of, bij gebrek aan functio-
nerende e-mailcorrespondentie, op een andere Schriftelijke wijze. Mocht deze situatie zich voordoen,
dan zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever op de hoogte brengen van de eventueel in rekening te
brengen extra kosten.
Artikel A.3. Duur, beëindiging en ontbinding
A.3.1 Indien de Overeenkomst strekt tot het ontwikkelen van bepaalde Materialen, wordt de
Overeenkomst geacht te zijn aangegaan voor de in de Overeenkomst omschreven duur. Indien de
duur niet in de Overeenkomst is omschreven, wordt de Overeenkomst als beëindigd beschouwd
wanneer de prestaties daaruit over en weer zijn geleverd.
A.3.2 Indien de Overeenkomst een duurovereenkomst is, wordt de Overeenkomst geacht te zijn
aangegaan voor een minimumtermijn van twaalf (12) maanden, tenzij Schriftelijk anders over-
eengekomen. Zonder Schriftelijke opzegging, met inachtneming van een opzegtermijn van drie
(3) maanden, wordt de Overeenkomst steeds stilzwijgend verlengd met eenzelfde periode, tenzij
Schriftelijk anders overeengekomen.
A.3.3 Tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen of indien in deze Algemene Voorwaarden anders
is bepaald, kan Opdrachtgever de Overeenkomst door voldoening van een afkoopsom tussentijds
beëindigen. De hoogte van de afkoopsom is gelijk aan de resterende vergoedingen welke verschul-
digd zouden zijn als de Overeenkomst niet tussentijds zou zijn beëindigd. De afkoopsom is door
Opdrachtnemer direct opeisbaar bij Opdrachtgever.
A.3.4 Door Opdrachtnemer opgegeven termijnen van levering hebben steeds een indicatieve
strekking. Opdrachtnemer is, ook bij een overeengekomen uiterste termijn, eerst in verzuim nadat
Opdrachtgever hem Schriftelijk in gebreke heeft gesteld, behoudens de in de wet dwingend voorge-
schreven situaties waarin het verzuim van rechtswege intreedt.
A.3.5 Indien Opdrachtgever enige op hem rustende verplichting uit de Overeenkomst niet nakomt,
heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van alle met de betrokken Opdrachtgever gesloten
Overeenkomsten op te schorten zonder dat daartoe een ingebrekestelling of rechterlijke interventie
vereist is en onverminderd het recht van Opdrachtnemer op vergoeding van schade, gederfde winst
en interest, tenzij de niet-nakoming in kwestie van ondergeschikte betekenis is.
A.3.6 Opdrachtnemer is bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk met directe ingang,
zonder rechterlijke tussenkomst, Schriftelijk en zonder enige verplichting tot schadevergoeding of
schadeloosstelling, te ontbinden of op te schorten, indien:
Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet op tijd nakomt;
na het sluiten van de Overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede
grond geven te vrezen dat Opdrachtgever zijn verplichtingen niet zal nakomen;
Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de
voldoening van zijn verplichtingen uit deze Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende
is; door de vertraging aan de zijde van Opdrachtgever niet langer van Opdrachtnemer kan worden
gevergd dat hij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijke overeengekomen condities kan voldoen;
Opdrachtgever overlijdt, surseance van betaling aanvraagt of aangifte tot faillietverklaring doet;
het faillissement van Opdrachtgever wordt verleend;
de activiteiten van Opdrachtgever worden stilgelegd of geliquideerd;
op enig vermogensdeel van Opdrachtgever beslag wordt gelegd;
er zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst
onmogelijk wordt of ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van
Opdrachtnemer kan worden gevergd.
A.3.7 Indien de Overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen
opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en de Overeenkomst.
A.3.8 Indien de ontbinding aan Opdrachtgever toerekenbaar is, is Opdrachtnemer gerechtigd tot
vergoeding van de schade, daardoor direct en indirect ontstaan.
Artikel A.4. Procedure na beëindiging
A.4.1 Partijen zijn over en weer verplicht om na beëindiging van de Overeenkomst enig goed
waarvan de andere Partij eigenaar of rechthebbende is en die bij de ene Partij in bezit is, onverwijld
terug in het bezit te brengen van de andere Partij. Bepaalde goederen, zoals gegevens(dragers),
kunnen ook worden gewist of vernietigd in plaats van teruggegeven, indien de rechthebbende partij
daar Schriftelijk toestemming voor heeft gegeven.
A.4.2 Alle door Opdrachtnemer verstrekte dan wel ingevoerde gegevens blijven te allen tijde eigen-
dom van Opdrachtnemer. Opdrachtgever verkrijgt alleen een niet-exclusieve, overdraagbare licentie
welke nodig is voor het uitvoeren van de Overeenkomst.
Artikel A.5. Prijzen
A.5.1 Prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege
worden opgelegd.
A.5.2 Indien een prijs in een offerte is gebaseerd op door Opdrachtgever opgegeven gegevens en
deze gegevens onjuist blijken te zijn, dan heeft Opdrachtnemer het recht de prijzen aan te passen
naar de redelijkerwijs bij de juiste gegevens behorende prijzen, ook nadat de Overeenkomst reeds
tot stand is gekomen.
A.5.3 Alle in de offerte van Opdrachtnemer genoemde prijzen zijn onder voorbehoud van type- en
rekenfouten.
Artikel A.6. Betalingsvoorwaarden
A.6.1 Opdrachtnemer zal voor het door Opdrachtgever verschuldigde bedrag een factuur sturen
aan Opdrachtgever. Indien het Project in fasen wordt geleverd, is Opdrachtnemer gerechtigd per
geleverde fase, maandelijks of op basis van gewerkte uren te factureren (dit naar het oordeel van
Opdrachtnemer). De betalingstermijn van een factuur is 14 dagen na de datum van de factuur, tenzij
anders is overeengekomen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
A.6.2 Indien Opdrachtgever niet tijdig volledig betaalt, is hij vanaf 30 dagen na de betalingstermijn van
rechtswege in verzuim zonder dat hiervoor ingebrekestelling is vereist. Indien een verschuldigd bedrag
niet binnen de betalingstermijn wordt voldaan, is over het openstaande bedrag een contractuele rente
van 2% per maand en €40,- administratiekosten verschuldigd zonder nadere ingebrekestelling door
Opdrachtnemer.
A.6.3 Bij een niet tijdige betaling is Opdrachtgever, naast het verschuldigde bedrag en de daarop ver-
schenen rente, gehouden tot een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke
incassokosten, daaronder begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus.
A.6.4 De vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar ingeval Opdrachtgever in staat van faillisse-
ment wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt, Opdrachtgever overlijdt en voorts, indien
deze in liquidatie treedt, wordt ontbonden of indien het faillissement wordt verleend.
A.6.5 In bovenstaande gevallen heeft Opdrachtnemer voorts het recht uitvoering van de Overeenkomst of
enig nog niet uitgevoerd gedeelte daarvan zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindi-
gen of op te schorten, zonder dat Opdrachtgever daardoor een recht op schadevergoeding verkrijgt.
A.6.6 Indien een betaling door Opdrachtgever wordt gestorneerd, om welke reden dan ook, is
Opdrachtnemer gerechtigd direct administratiekosten van €40 per stornering in rekening te brengen bij
Opdrachtgever. Dit bedrag dient binnen 7 dagen na factuurdatum te worden voldaan. Indien de initiële
betaling alsnog plaatsvindt, blijven de administratiekosten verschuldigd.
Artikel A.7. Meerwerk
A.7.1 Indien door wensen van Opdrachtgever, die door Opdrachtnemer redelijkerwijs als wijziging of
als aanvulling op het gestelde in de offerte dan wel de Overeenkomst kunnen worden beschouwd
(waaronder ook valt een vertraging of uitloop ten aanzien van het Project die kan worden toe-
gerekend aan Opdrachtgever), de hoeveelheid werkzaamheden die Opdrachtnemer op grond van
deze Overeenkomst dient te verrichten toeneemt dan is er sprake van meerwerk.
A.7.2 Indien Opdrachtnemer van mening is dat er sprake is van meerwerk, zal zij daarvan zo spoedig
mogelijk melding maken aan Opdrachtgever, en vragen om Schriftelijke goedkeuring voor de uitvoer-
ing van het voorgestelde meerwerk en het daarvoor door Opdrachtnemer gedane aanbod inclusief
levertermijn.
A.7.3 Opdrachtgever zal steeds binnen vijf (5) werkdagen beslissen over het voorgestelde meerwerk.
De werkzaamheden die in het kader van geaccepteerd meerwerk zullen worden verricht zullen
Schriftelijk worden vastgelegd en door beide partijen worden geaccordeerd.
A.7.4 Voor eventuele uitloop van de in de oorspronkelijke offerte genoemde levertermijnen vanwege
meerwerk is Opdrachtgever zelf verantwoordelijk.
A.7.5 De bepalingen van deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op al het door
Opdrachtnemer te verrichten meerwerk, voor zover partijen geen andersluidende voorwaarden zijn
overeengekomen.
Artikel A.8. Aansprakelijkheid
A.8.1 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor directe schade geleden door Opdrachtgever
als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming door Opdrachtnemer van zijn
verplichtingen onder de Overeenkomst, daaronder uitdrukkelijk ook begrepen iedere tekortkoming in
de nakoming van een met Opdrachtgever overeengekomen garantieverplichting, dan wel door een
onrechtmatig handelen van Opdrachtnemer, diens werknemers of door hem ingeschakelde derden,
is per gebeurtenis dan wel een reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot een bedrag
gelijk aan de vergoedingen die Opdrachtgever onder deze Overeenkomst per jaar verschuldigd is
(exclusief BTW). In geen geval zal echter de totale vergoeding voor directe schade meer bedragen
dan 25.000 euro (exclusief BTW).
A.8.2 De totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor schade door dood of lichamelijk letsel
of voor materiële beschadiging van zaken zal in geen geval meer bedragen dan 500.000 euro per
schadetoebrengende gebeurtenis, waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als
één gebeurtenis.
A.8.3 Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolg-
schade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminking dan wel verlies van (bedrijfs)gegevens en
schade door bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.
A.8.4 Buiten de in lid 1 en lid 2 van dit artikel genoemde gevallen rust op Opdrachtnemer geen
enkele aansprakelijkheid voor schade, ongeacht de grond waarop een actie tot schadevergoeding
zou worden gebaseerd. De in dit artikel bedoelde uitsluitingen en beperkingen komen te vervallen
indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfslei-
ding van Opdrachtnemer.
A.8.5 De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming
van de Overeenkomst ontstaat slechts indien Opdrachtgever Opdrachtnemer onmiddellijk Schriftelijk
in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn voor het verhelpen van de tekortkoming, en
Opdrachtnemer ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft
schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming
te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren.
A.8.6 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat
Opdrachtgever de schade binnen 30 dagen na het ontstaan daarvan Schriftelijk bij Opdrachtnemer
meldt.
A.8.7 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden wegens aansprake-
lijkheid als gevolg van een Gebrek in het Project/Dienst welke door Opdrachtgever aan een derde is
geleverd en welke mede bestond uit door Opdrachtnemer geleverde zaken, Materialen of resultaten,
behoudens indien en voor zover Opdrachtgever bewijst dat de schade is veroorzaakt door die zaken,
Materialen of resultaten. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tevens tegen aanspraken betref-
fende het niet-naleven van licenties door Opdrachtgever en/of derden (waaronder Gebruikers) die
onder Opdrachtgevers verantwoordelijkheid vallen.
A.8.8 Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor tekortkomingen in producten en Diensten van
derden, waaronder ook software en programmatuur, is uitgesloten.
Artikel A.9. Storingen en overmacht
A.9.1 Geen van de partijen kan tot nakoming van enige verplichting worden gehouden indien een
omstandigheid die buiten de macht van partijen ligt en die bij het sluiten van de Overeenkomst niet
reeds kon of had moeten worden voorzien, iedere redelijke mogelijkheid tot nakoming tenietdoet.
Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op Overmacht beroepen, indien de desbetreffende Partij zo
spoedig mogelijk na het intreden van de tekortkoming, onder overlegging van de nodige bewijsstuk-
ken, de wederpartij Schriftelijk van een dergelijk beroep op Overmacht in kennis stelt.
A.9.2 Onder de in lid 1 bedoelde omstandigheden kan bijvoorbeeld worden verstaan: (a) storingen
van internet of andere telecommunicatiefaciliteiten, (b) tekortkomingen door partijen van wie
Opdrachtnemer bij de verlening van de Diensten afhankelijk is, (c) gebrekkigheid van zaken, appa-
ratuur, programmatuur of Materialen waarvan Opdrachtgever het gebruik aan Opdrachtnemer heeft
voorgeschreven, (d) het niet beschikbaar zijn van één of meer personeelsleden (door ziekte) en (e)
overheidsmaatregelen.
A.9.3 In geval van Overmacht wordt de nakoming van de desbetreffende, en de daarmee samen-
hangende, verplichting(en) geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van zodanige Overmacht,
zonder dat partijen over en weer tot enige schadevergoeding ter zake gehouden zijn. Partijen kun-
nen zich jegens elkaar alleen op Overmacht beroepen, indien de desbetreffende partij zo spoedig
mogelijk na het intreden van de tekortkoming, onder overlegging van de bewijsstukken, de wederpar-
tij schriftelijk van een dergelijk beroep op Overmacht in kennis stelt.
A.9.4 In geval van Overmacht spant de partij die de overmacht ingeroepen heeft zich in om de tekort-
koming, die gezuiverd wordt door de Overmacht, van zo kort mogelijke duur te laten zijn.
A.9.5 Indien een overmachtsituatie dertig (30) dagen heeft geduurd, of zodra vaststaat dat de
overmachtstoestand langer dan drie maanden zal duren, heeft elk der partijen het recht om de
Overeenkomst Schriftelijk te ontbinden, tenzij aard of omvang van de tekortkoming de tussentijdse
beëindiging niet rechtvaardigt. Hetgeen reeds op grond van de Overeenkomst gepresteerd is, wordt
in dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd
zullen zijn.
Artikel A.10. Rechten van intellectuele eigendom
A.10.1 Alle rechten van intellectueel eigendom op alle in het kader van het Project ontwikkelde of ter
beschikking gestelde Materialen berusten uitsluitend bij Opdrachtnemer of diens licentiegevers.
A.10.2 Opdrachtgever verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die in deze
Algemene Voorwaarden, de Overeenkomst of anderszins Schriftelijk expliciet worden toegekend en
voor het overige zal Opdrachtgever de programmatuur, Diensten of andere Materialen niet verveel-
voudigen of openbaar maken.
A.10.3 Het is Opdrachtgever niet toegestaan enige aanduiding omtrent auteursrechten, merken,
handelsnamen of andere rechten van intellectueel eigendom uit de Materialen te verwijderen of te
wijzigen, daaronder begrepen aanduidingen omtrent het vertrouwelijk karakter en geheimhouding
van de Materialen.
A.10.4 Het is Opdrachtnemer toegestaan technische maatregelen te nemen, bijvoorbeeld met wacht-
woorden of versleuteling, ter bescherming van de Materialen. Indien Opdrachtnemer door middel van
technische bescherming de Materialen heeft beveiligd, is het Opdrachtgever niet toegestaan deze
beveiliging te verwijderen of te ontwijken.
A.10.5 Ieder gebruik, verveelvoudiging of openbaarmaking van de Materialen dat buiten de strekking
van de Overeenkomst of verleende gebruiksrechten valt, vormt een inbreuk op het intellectueel
eigendom van Opdrachtnemer of diens licentiegevers.
A.10.6 Opdrachtgever zal een onmiddellijk opeisbare boete van 5.000 euro per inbreukmakende
handeling en 25.000 euro per opzettelijk inbreukmakende handeling betalen aan Opdrachtnemer,
onverminderd het recht van Opdrachtnemer om haar schade door de inbreuk vergoed te krijgen of
andere rechtsmaatregelen te mogen treffen teneinde de inbreuk te doen beëindigen en/of de schade
te verhalen. Na het verstrijken van één werkdag nadat Opdrachtnemer Opdrachtgever in kennis heeft
gesteld van een inbreuk, is Opdrachtgever tevens een boete verschuldigd van 5.000 euro per dag
dat de inbreuk niet is beëindigd.
Artikel A.11. Verwerking persoonsgegevens
A.11.1 Indien Opdrachtnemer in de uitvoering van de Diensten persoonsgegevens zal ver-
werken, verplicht de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”) Opdrachtnemer en
Opdrachtgever ertoe verbintenissen aan te gaan met betrekking tot de door Opdrachtnemer uit te
voeren verwerkingen, die waarborgen bieden ten aanzien van de technische en organisatorische
beveiligingsmaatregelen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen. Bij gebreke van een
nadere, apart overeengekomen ‘verwerkersovereenkomst’, zullen de bepalingen in dit artikel gelden
als de in de AVG bedoelde verbintenissen.
A.11.2 Opdrachtnemer verwerkt de persoonsgegevens enkel onder het gezag van Opdrachtgever
en uitsluitend ter uitvoering van de Diensten, voor zolang als de Overeenkomst voortduurt.
Opdrachtgever is in deze aan te merken als de verwerkingsverantwoordelijke, en Opdrachtnemer als
verwerker.
A.11.3 De persoonsgegevens, van betrokkenen, die in het kader van de Diensten mogelijk door
Opdrachtnemer kunnen worden verwerkt zijn nader uiteengezet in de Overeenkomst.
A.11.4 Indien in deze Algemene Voorwaarden, dan wel in de Overeenkomst, wordt gerefereerd aan
bepalingen uit de Wbp, worden per 25 mei 2018 de corresponderende bepalingen uit de Algemene
VerordeningGegevensbescherming (“AVG”) bedoeld.
A.11.5 Opdrachtnemer zal zich inspannen om passende technische en organisatorische maatregelen
te nemen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen van persoonsgegevens en zal zich
inspannen de beveiliging te laten voldoen aan een niveau dat gelet op de stand van de techniek, de
gevoeligheid van de persoonsgegevens en de aan het treffen van de beveiliging verbonden kosten,
niet onredelijk is.
A.11.6 Opdrachtnemer staat er voor in dat een ieder die handelt onder het gezag van
Opdrachtnemer, voor zover deze toegang heeft tot persoonsgegevens afkomstig van Opdrachtgever,
deze slechts verwerkt in opdracht van Opdrachtgever, behoudens afwijkende wettelijke
verplichtingen.
A.11.7 Opdrachtnemer mag de persoonsgegevens verwerken in landen binnen de Europese Unie.
Opdrachtgever geeft Opdrachtnemer daarnaast toestemming om persoonsgegevens buiten de
Europese Unie te verwerken. Verwerking buiten de Europese Unie vindt uitsluitend plaats met
inachtneming van de daartoe toepasselijke wet- en regelgeving. Op verzoek van Opdrachtgever
zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever meedelen in welke landen, buiten de Europese Unie, zij de
persoonsgegevens verwerkt.
A.11.8 Opdrachtgever geeft Opdrachtnemer hierbij toestemming om bij de verwerking van persoon-
sgegevens ter uitvoering van de Diensten gebruik te maken van een derde, met inachtneming van de
toepasselijke wet- en regelgeving. Opdrachtnemer zal er zorg voor dragen dat deze derden schriftelijk dez-
elfde plichten op zich nemen als Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn overeengekomen, en zorgdragen
voor de juiste autorisaties. Op verzoek van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever zo spoedig
mogelijk informeren over de door haar ingeschakelde derden. Opdrachtgever heeft het recht om tegen
enige, door Opdrachtnemer ingeschakelde derden, bezwaar te maken. Wanneer Opdrachtgever bezwaar
maakt tegen door Opdrachtnemer ingeschakelde derden, zullen Opdrachtgever en Opdrachtnemer in
overleg treden om hiertoe tot een oplossing te komen.
A.11.9 Opdrachtgever staat ervoor in dat hij alleen op geheel rechtmatige wijze persoonsgegevens
in zal voeren of anderszins ter beschikking zal stellen van Opdrachtnemer, zonder hierbij inbreuk te
maken op enig recht van derden. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken en
claims die hiermee verband houden.
A.11.10 Indien Opdrachtgever in het kader van een wettelijke verplichting of uitoefening van
de wettelijke rechten door betrokkenen, persoonsgegevens die zijn opgeslagen in systemen
van Opdrachtnemer dient te verstrekken, wijzigen, verplaatsen, verwijderen of af te staan, zal
Opdrachtnemer de Opdrachtgever daarin zoveel mogelijk behulpzaam zijn. De kosten voor de
werkzaamheden daarvoor kunnen afzonderlijk worden gefactureerd. In het geval dat een betrokkene
een van zijn wettelijke rechten wenst uit te oefenen en dit verzoek richt aan Opdrachtnemer, zal
Opdrachtnemer dit verzoek doorsturen aan Opdrachtnemer. Opdrachtgever zal het verzoek vervol-
gens verder zelfstandig afhandelen.
A.11.11 Opdrachtgever heeft het recht om audits uit te laten voeren door een onafhankelijke derde
die aan geheimhouding is gebonden, ter controle van dit artikel A.11. Deze audit vindt uitsluitend
plaatst bij een concreet vermoeden van misbruik welke is aangetoond door Opdrachtgever. De door
Opdrachtgever geïnitieerde audit vindt twee weken na voorafgaande schriftelijke aankondiging door
Opdrachtgever plaats. De kosten van een audit worden door Opdrachtgever gedragen.
A.11.12 Op alle persoonsgegevens die Opdrachtnemer ter uitvoering van de Diensten van
Opdrachtgever ontvangt en/of zelf verzamelt, rust een geheimhoudingsplicht jegens derden. Deze
geheimhoudingsplicht is niet van toepassing voor zover Opdrachtgever uitdrukkelijke toestemming
heeft gegeven om de informatie aan derden te verschaffen, indien het verstrekken van de informatie
aan derden logischerwijs noodzakelijk is gezien de aard van de Diensten, of indien er een wettelijke
verplichting bestaat om de informatie aan een derde te verstrekken. Indien Opdrachtnemer wettelijk
verplicht is informatie aan een derde te verstrekken, zal Opdrachtnemer de Opdrachtgever hierover
onverwijld informeren voor zover dat wettelijk gezien is toegestaan.
A.11.13 Opdrachtgever is als verantwoordelijke in de zin van de AVG te allen tijde verantwoordelijk
voor het melden van een datalek (waaronder wordt verstaan: een inbreuk op de beveiliging van
persoonsgegevens die leidt tot een kans op ernstige nadelige gevolgen, dan wel ernstige nadelige
gevolgen heeft, voor de bescherming van persoonsgegevens) aan de toezichthouder(s) en/
of betrokkenen. Om Opdrachtgever in staat te stellen aan deze wettelijke plicht te voldoen, stelt
Opdrachtnemer de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen achtenveertig (48) uur
na ontdekking van een datalek hiervan op de hoogte. Indien de wet- en/of regelgeving dit vereist,
zal Opdrachtnemer meewerken aan het informeren van de ter zake bevoegde toezichthouder en/of
betrokkenen.
A.11.14 De meldplicht behelst in ieder geval het melden van het feit dat er een lek is geweest.
Daarnaast behelst de meldplicht, voor zover bekend bij Opdrachtnemer:
– de datum waarop het lek heeft plaatsgevonden (indien geen exacte datum bekend is: de periode
waarbinnen het lek heeft plaatsgevonden);
– wat de (vermeende) oorzaak is van het lek;
– de datum en het tijdstip waarop het lek bekend is geworden bij Opdrachtnemer of bij een door hem
ingeschakelde derde of onderaannemer;
– het aantal personen waarvan gegevens zijn gelekt (indien geen exact aantal bekend is: het mini-
male en maximale aantal personen waarvan gegevens zijn gelekt);
– een omschrijving van de groep personen van wie gegevens zijn gelekt, inclusief het soort of de
soorten persoonsgegevens die gelekt zijn;
– of de gegevens versleuteld, gehasht of op een andere manier onbegrijpelijk of ontoegankelijk zijn
gemaakt voor onbevoegden;
– wat de voorgenomen en/of reeds ondernomen maatregelen zijn om het lek te dichten en om de
gevolgen van het lek te beperken;
– contactgegevens voor de opvolging van de melding.
A.11.15 Na afloop van de Overeenkomst verwijdert of retourneert Opdrachtnemer de persoonsge-
gevens zoals bedoeld in dit artikel A.11.3, dit ter keuze van Opdrachtgever.
Artikel A.12. Personeel
A.12.1 Indien Medewerker voor de uitvoering van de Overeenkomst (anders dan dat Opdrachtgever
en Opdrachtnemer een Overeenkomst tot detacheren van een Medewerker aangaan) op locatie van
Opdrachtgever werkzaamheden moet verrichten, gelden onderstaande bepalingen.
A.12.2 Opdrachtgever zal Medewerker van Opdrachtnemer die ten behoeve van de uitvoering van
de Overeenkomst werkzaamheden op locatie van Opdrachtgever verricht, alle nodige ondersteun-
ing bieden ten behoeve van de uitoefening van de werkzaamheden. Opdrachtgever is verplicht al
datgene te doen waarvoor Medewerker zijn werk goed en veilig kan uitvoeren.
A.12.3 Opdrachtnemer zal zich inspannen dat de Medewerker over de juiste functieomschrijv-
ing en competenties beschikt. Het is voor Opdrachtgever niet mogelijk om een keuze te maken
in Medewerkers, tenzij dit uitdrukkelijk wordt overeengekomen. Opdrachtnemer is gerechtigd een
Medewerker te vervangen voor een Medewerker met vergelijkbare competenties en een vergelijkbare
functieomschrijving.
A.12.4 Het is voor Opdrachtgever niet mogelijk om enkel bepaalde Medewerkers toegang te geven.
Er is tevens geen garantie dat Opdrachtgever kan beschikken over een vast team van Medewerkers,
indien dit relevant is.
A.12.5 Het is Opdrachtgever, zonder Schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, niet toegestaan
tijdens de looptijd van de Overeenkomst en gedurende twee (2) jaren na afloop daarvan Medewerkers
van Opdrachtnemer in dienst te nemen, direct of indirect zakelijke betrekkingen met hen aan te gaan
of werkzaamheden door hen te laten verrichten, anders dan in het kader van de Overeenkomst, op
straffe van een direct opeisbare boete van €10.000,- per overtreding, te vermeerderen met €500,- voor
iedere dag gedurende welke de overtreding voortduurt, welke boetebedragen verschuldigd zullen zijn
aan Opdrachtnemer. Dit artikel is tevens van toepassing indien Opdrachtgever en Opdrachtnemer een
Overeenkomst tot detacheren van een Medewerker aangaan.
Artikel A.13. Geheimhouding
A.13.1 Partijen zullen informatie die zij voor, tijdens of na de uitvoering van de Overeenkomst aan
elkaar verstrekken, vertrouwelijk behandelen wanneer deze informatie is gemarkeerd als vertrou-
welijk of wanneer de ontvangende partij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de informatie als
vertrouwelijk bedoeld was. Partijen leggen deze verplichting tevens op aan hun werknemers alsmede
aan door hen ingeschakelde derden ter uitvoering van de Overeenkomst.
A.13.2 Opdrachtnemer zal geen kennis nemen van gegevens die Opdrachtgever opslaat en/of ver-
spreidt via de Diensten van Opdrachtnemer, tenzij dit noodzakelijk is voor een goede uitvoering van
de Overeenkomst of de kwaliteit van het Projecten, of Opdrachtnemer daartoe verplicht is krachtens
een wettelijke bepaling of gerechtelijk bevel. In dat geval zal Opdrachtnemer zich inspannen de ken-
nisname van de gegevens zo veel mogelijk te beperken, voor zover dit binnen zijn macht ligt.
A.13.3 Deze verplichting blijft ook bestaan na beëindiging van de Overeenkomst om welke reden
dan ook, en wel voor zolang als de verstrekkende partij redelijkerwijs aanspraak kan maken op het
vertrouwelijke karakter van de informatie.
Artikel A.14. Wijzigingen Algemene Voorwaarden
A.14.1 Indien het een duurovereenkomst betreft, behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor deze
Algemene Voorwaarden en alle Modules daaruit te wijzigen of aan te vullen.
A.14.2 Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten met inachtneming
van een termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijziging op de Website van Opdrachtnemer
of per elektronische berichtgeving. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde
worden doorgevoerd.
A.14.3 Indien Opdrachtgever een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een ber-
oep of bedrijf, en de wijziging heeft tot gevolg dat aan Opdrachtgever een prestatie wordt verschaft
die wezenlijk van de oorspronkelijke prestatie afwijkt, heeft deze Opdrachtgever de bevoegdheid de
overeenkomst te beëindigen per de datum dat de gewijzigde voorwaarden in werking treden.
Artikel A.15. Geschillenregeling
A.15.1 Op de Overeenkomst, alsmede op de hieruit voortvloeiende of hiermee samenhangende
overeenkomsten en overige rechtshandelingen, is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing.
A.15.2 Alle geschillen, waaronder mede begrepen die slechts door één partij als zodanig worden
beschouwd, welke voortvloeien uit of verband houden met (de uitvoering van) deze Overeenkomst
en/of met de hieruit voortvloeiende of hiermee samenhangende overeenkomsten zullen worden
beslecht middels mediation zoals aangeboden door DAS (hierna in dit artikel Mediation genoemd).
A.15.3 Partijen verbinden zich er wederzijds toe mee te werken aan de geschillenbeslechting middels
Mediation en verbinden zich er toe elk de helft van de kosten van de Mediation te dragen.
A.15.4 Mediation bestaat uit twee fases. In de eerste fase onderzoeken partijen een mogelijke
oplossing waarin beide partijen zich kunnen vinden. Indien hierover akkoord wordt bereikt, zal de
mediator het akkoord vatten in een vaststellingsovereenkomst. Indien het onmogelijk is gebleken in
de eerste fase tot een akkoord te komen dat voor beide partijen aanvaardbaar is, vat een tweede
fase aan. In de tweede fase zal de mediator een akkoord uitwerken dat beide partijen bindt en dat
eveneens door de mediator wordt weergegeven in een vaststellingsovereenkomst.
A.15.5 Opdrachtnemer en Opdrachtgever behouden te allen tijde het recht om geschillen voor te
leggen aan de bevoegde rechter, doch uitsluitend wanneer beide Partijen hiertoe hun expliciete
schriftelijke toestemming verlenen waarbij beide Partijen verklaren dat zij afzien van Mediation.
Artikel A.16. Slotbepalingen Module Algemeen
A.16.1 Indien enige bepaling uit deze Overeenkomst nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van
de gehele Overeenkomst aan. Partijen zullen in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en)
vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke
Overeenkomst en Algemene Voorwaarden gestalte wordt gegeven.
A.16.2 Mochten er geschillen naar aanleiding van de Overeenkomst ontstaan die niet via de geschil-
lenregeling opgelost kunnen worden, dan zullen deze worden voorgelegd aan de bevoegde rechter
te Amsterdam.
A.16.3 Informatie en mededelingen op de Website van Opdrachtnemer zijn onder voorbehoud van
fouten.
A.16.4 De door Opdrachtnemer ontvangen of opgeslagen versie van enige communicatie geldt als
authentiek (waaronder logfiles), behoudens tegenbewijs te leveren door Opdrachtgever.
A.16.5 Teneinde haar dienstverlening te promoten is Opdrachtnemer gerechtigd aan derden te tonen
welke Projecten zij aan Opdrachtgever levert, tenzij de redelijke belangen van Opdrachtgever zulks
onaanvaardbaar maken of Schriftelijk anders is overeengekomen.
A.16.6 Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht derden te betrekken bij de uitvoering van de
Overeenkomst.
A.16.7 Opdrachtnemer en Opdrachtgever kunnen hun rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst
aan derden overdragen, mits de andere partij hiermee voorafgaand aan de overdracht Schriftelijk
instemt.
Module B. Ontwikkeling (web)applicaties
Module B is van toepassing op maatwerk geleverd door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever,
bijvoorbeeld het ontwerp en/of de ontwikkeling van (web)applicaties, software, adviezen, rapporten of
andere specifieke inhoudelijke werken.
Artikel B.1. Oplevering & aanvaarding
B.1.1 Opdrachtnemer spant zich in de Materialen overeenkomstig de Specificaties ter acceptatie aan
Opdrachtgever op te leveren.
B.1.2 Wanneer de Materialen aan Opdrachtgever ter acceptatie zijn opgeleverd, zal Opdrachtgever
deze op eigen kosten en onder eigen verantwoordelijkheid gedurende de acceptatieperiode van één
week onderwerpen aan een Acceptatietest. Door acceptatie verleent Opdrachtgever decharge aan
Opdrachtnemer ten aanzien van al haar verplichtingen met betrekking tot de Resultaten.
B.1.3 Indien Opdrachtgever niet binnen de in lid 2 genoemde periode de Materialen (geheel of
gedeeltelijk) afkeurt, worden deze geacht te zijn geaccepteerd en opgeleverd.
B.1.4 Opdrachtgever wordt verondersteld de Materialen tevens te hebben geaccepteerd, indien
Opdrachtgever tot ingebruikname van de Materialen is overgegaan dan wel wanneer Opdrachtgever
niet uiterlijk binnen tien dagen na oplevering Schriftelijk aan Opdrachtnemer heeft meegedeeld dat en
om welke reden(en) hij de Materialen niet accepteert.
B.1.5 Indien Materialen niet worden geaccepteerd zal Opdrachtnemer specificeren welke aanpassin-
gen zullen worden verricht, met daarbij de bijbehorende tijd of eventuele kosten. Opdrachtgever
zal vervolgens aangeven of hij met de genoemde aanpassingen en de bijbehorende tijd en kosten
akkoord gaat of dat hij afziet van de afkeuring. Opdrachtnemer zal zich er maximaal voor inspannen
de door Opdrachtgever vastgestelde en reproduceerbare Gebreken binnen de door partijen over-
eengekomen termijn, en bij gebreke daarvan binnen een redelijke termijn, te verhelpen.
B.1.6 Het doorvoeren van aanpassingen naar aanleiding van een afkeuring van een Materiaal
kan plaatsvinden op een productieomgeving of op een acceptatieomgeving. Dit ter keuze van
Opdrachtnemer.
B.1.7 Indien Opdrachtgever de Resultaten heeft geaccepteerd (met uitzondering van Gebreken in
functionaliteiten en uiterlijke Gebreken; kleine Gebreken), treedt de garantietermijn van 30 dagen
in werking. Binnen deze termijn gelden de Resultaten als geaccepteerd, maar is het mogelijk om
Gebreken te melden, die niet redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden tijdens de Acceptatietest.
Opdrachtnemer zal eventuele Gebreken specificeren en aanvullen met de te verwachten tijd en,
indien de Gebreken niet eenvoudig en binnen 30 dagen te verhelpen zijn, eventuele aanvullende
kosten voor aanpassing van die onderdelen. Deze garantietermijn geldt dus niet als verlengde
Acceptatietest en geeft niet meer garanties dan in dit lid is bepaald.
B.1.8 Kleine Gebreken, waartoe gerekend worden Gebreken die door hun aard en/of aantal bedrijfs-
matige ingebruikname van de Materialen redelijkerwijze niet in de weg staan, zullen geen reden tot
onthouding van acceptatie zijn, onverminderd de verplichting van Opdrachtnemer zodanige Gebreken
te herstellen. Partijen treden hiertoe met elkaar in overleg.
B.1.9 Indien het Project in fasen wordt verricht, dient Opdrachtgever na oplevering van elke fase de
goed- of afkeuring van de Materialen van die fase te geven en geldt eveneens de bovenvermelde
procedure. Opdrachtgever mag een goed- of afkeuring van de Materialen van een latere fase niet
baseren op zaken die in een eerdere fase goedgekeurd zijn.
B.1.10 Opdrachtnemer heeft het recht te wachten met de aanvang van een nieuwe fase totdat
Opdrachtgever de oude fase expliciet heeft geaccepteerd.
B.1.11 Opdrachtnemer garandeert niet dat hetgeen Opdrachtgever met de door Opdrachtnemer te
ontwikkelen of ontwikkelde werken beoogt ook daadwerkelijk wordt behaald.
B.1.12 Opdrachtnemer spant zich in haar producten/werken zo goed en zo foutvrij mogelijk te ontwik-
kelen en beschikbaar te stellen.
B.1.13 Opdrachtnemer is gerechtigd tijdelijke oplossingen in te stellen, waarbij bepaalde functionalitei-
ten beperkt worden om ernstige fouten te voorkomen.
Artikel B.2. Voortgang
B.2.1 Opdrachtgever en Opdrachtnemer komen in onderling overleg de voor het Project specifieke
fases, opleverdata en termijnen overeen, bijvoorbeeld in de Offerte of de Overeenkomst.
B.2.2 Opdrachtnemer houdt Opdrachtgever ten minste eenmaal per veertien dagen per e-mail, telefo-
nisch of via het projectmanagementsysteem op de hoogte van de voortgang van het Project.
Artikel B.3. Specificaties & (bron)materialen
B.3.1 Partijen zullen Schriftelijk specificeren welke werken ontwikkeld zullen worden, aan welke eisen
deze moeten voldoen en op welke manier dit zal geschieden. Opdrachtnemer zal de ontwikkeling met
zorg uitvoeren op basis van de door Opdrachtgever te verstrekken gegevens. Opdrachtgever staat in
voor de juistheid, volledigheid, consistentie en tijdigheid van diens instructies en gegevens.
B.3.2 Een Schriftelijke specificatie zoals genoemd in artikel 3.1 is niet vereist indien Opdrachtgever
de wens heeft uitgesproken Opdrachtnemer een hoge mate van vrijheid te bieden bij het ontwik-
kelen van werken en de wijze waarop dat plaatsvindt. Indien de ontwikkeling op die wijze heeft
plaatsgevonden kan Opdrachtgever zich achteraf niet beroepen op Specificaties, welke op schrift zijn
gesteld, waar Opdrachtnemer niet mee heeft ingestemd.
B.3.3 Opdrachtnemer is gerechtigd, doch niet verplicht, de juistheid, volledigheid of consistentie van
de aan hem ter beschikking gestelde (bron)Materialen, eisen of Specificaties te onderzoeken en bij
constatering van eventuele onvolkomenheden de overeengekomen werkzaamheden op te schorten
totdat Opdrachtgever de betreffende onvolkomenheden heeft weggenomen.
B.3.4 Indien door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte (bron)Materialen zijn beschermd
door enig recht van intellectueel eigendom, staat Opdrachtgever er te allen tijde voor in dat hij bes-
chikt over alle licenties die noodzakelijk zijn voor de verstrekking aan en het bedoelde gebruik door
Opdrachtnemer in het kader van de Overeenkomst.
B.3.5 Tenzij anders is overeengekomen heeft Opdrachtnemer het recht gebruik te maken van
afbeeldingen, software en componenten van derden, inclusief open source software, bij de ontwik-
keling van de werken. Na oplevering ligt de verantwoordelijkheid op een correcte naleving van
de betreffende licenties van derden bij het gebruik van de ontwikkelde werken bij Opdrachtgever.
Opdrachtnemer zal Opdrachtgever afdoende informeren over de van toepassing zijnde licentievoor-
waarden. Kosten die gemoeid zijn met de licenties, welke noodzakelijk zijn voor uitvoering van de
Overeenkomst, zullen in rekening worden gebracht bij Opdrachtgever. Dit staat gespecificeerd in de offerte.
B.3.6 Opdrachtgever is er zelf verantwoordelijk voor om diens eigen applicaties, Diensten en
infrastructuur up-to-date te houden voor interoperabiliteit met de producten en de Dienst van
Opdrachtnemer. Dit in verband met eventuele koppelingen. Mogelijk werken applicaties niet goed als
dit niet het geval is.
B.3.7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor het onbruikbaar zijn van het Project / de Dienst
indien de onbruikbaarheid wordt veroorzaakt doordat Opdrachtgever niet tijdig heeft gemigreerd
(op aanwijzing van Opdrachtnemer) naar actuele standaarden of gebruik maakt van standaarden
die in de industrie niet meer worden ondersteund. Een standaard welke 24 maanden geleden is
geïntroduceerd, wordt door Opdrachtnemer niet langer als actueel beschouwd. Deze aansprakeli-
jkheidsuitsluiting geldt tevens indien Opdrachtgever met een versie van een internetbrowser werkt
waarvan het gebruik en de ondersteuning niet langer vanzelfsprekend is door het verschijnen van
een nieuwe versie van die internetbrowser.
Artikel B.4. Licentievoorwaarden bij ontwikkeling
B.4.1 Opdrachtnemer verleent aan Opdrachtgever het recht om ontwikkelde Materialen te
verveelvoudigen en te verspreiden voor de doeleinden die Opdrachtgever bij het aangaan van de
Overeenkomst heeft beoogd.
B.4.2 Opdrachtnemer draagt daarmee nooit enige aan Opdrachtnemer toekomende rechten van
intellectueel eigendom (zoals het auteursrecht) over op Opdrachtgever, tenzij Schriftelijk uitdrukkelijk
anders is overeengekomen.
B.4.3 De broncode van door Opdrachtnemer geleverde software, niet zijnde open source software,
en de bij de ontwikkeling van de software voortgebrachte technische documentatie mag en zal
nimmer aan Opdrachtgever ter beschikking worden gesteld, noch mag Opdrachtgever daarin enige
wijzigingen aanbrengen, tenzij Schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
B.4.4 Opdrachtnemer verleent Opdrachtgever het niet-exclusieve recht tot het gebruik van het ten
behoeve van Opdrachtgever ontwikkelde Dienst/programmatuur. Opdrachtgever zal de tussen
partijen overeengekomen gebruiksbeperkingen steeds stipt naleven. Het verstrekte gebruiksrecht is
niet overdraagbaar.
B.4.5 Het is Opdrachtgever niet toegestaan de ontwikkelde werken te verkopen, te verhuren, te
sublicentiëren, te vervreemden of daarop beperkte rechten te verlenen of op welke wijze of voor
welk doel dan ook ter beschikking van een derde te stellen, ook niet indien de betreffende derde de
programmatuur uitsluitend ten behoeve van Opdrachtgever gebruikt, tenzij Schriftelijk anders is over-
eengekomen of in geval van en in combinatie met een verkoop van de betreffende bedrijfsonderdelen
of -activiteiten van Opdrachtgever.
Module C. Hosting / SaaS
Deze module is van toepassing op het door Opdrachtnemer ‘op afstand’ beschikbaar stellen en bes-
chikbaar houden (hosten) van gegevens en/of (web)applicaties aan Opdrachtgever via internet of een
ander netwerk, zonder dat aan Opdrachtgever een fysieke drager met de desbetreffende program-
matuur wordt verstrekt. Hieronder valt tevens het registreren en beheren van domeinnamen.
Artikel C.1. Uitvoering
C.1.1 Na de totstandkoming van de Overeenkomst zal Opdrachtnemer zo spoedig mogelijk de Dienst
uitvoeren conform de offerte, daarbij rekening houdend met redelijke wensen van Opdrachtgever.
C.1.2 In de Overeenkomst wordt bepaald wanneer Opdrachtnemer zal starten met de installatie en
het beheer van de (web)applicatie.
C.1.3 Opdrachtnemer spant zich er voor in dat de (web)applicatie naar beste kunnen wordt gecon-
figureerd en beheerd onder toepassing van voldoende zorgvuldigheid en vakmanschap.
C.1.4 Opdrachtgever is gehouden al datgene te doen en te laten wat nodig is om een tijdige en juiste
installatie van de (web)applicatie mogelijk te maken. In het bijzonder draagt Opdrachtgever er zorg
voor dat alle gegevens en faciliteiten, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn
of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de
installatie van de (web)applicatie, tijdig aan Opdrachtnemer beschikbaar worden gesteld.
Artikel C.2. Duur overeenkomst
C.2.1 De Overeenkomst wordt door Opdrachtgever aangegaan voor een minimumduur van twaalf (12)
maanden. Hierna wordt de Overeenkomst voortgezet voor onbepaalde tijd. Na het einde van de minimum-
duur kan de Overeenkomst wederzijds worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3)
maanden. De opzegging van de Overeenkomst door Opdrachtgever dan wel Opdrachtnemer dient Schriftelijk
te geschieden.
Artikel C.3. Gedragsregels
C.3.1 Opdrachtgever onthoudt zich van het opslaan en/of (doen) verspreiden van materiaal in strijd
met bepalingen van Nederlands recht, waaronder in ieder geval (maar niet uitsluitend) begrepen
materiaal dat smadelijk, lasterlijk, beledigend, racistisch, discriminerend of haatzaaiend is, erotisch
of pornografisch is (tenzij expliciet toegestaan in de offerte), inbreuk maakt op rechten van derden,
waaronder in ieder geval (maar niet uitsluitend) begrepen auteursrechten, merkrechten en portretre-
cht, een schending van de persoonlijke levenssfeer van derden oplevert, waaronder in ieder geval
(maar niet uitsluitend) begrepen het zonder toestemming of noodzaak verspreiden van persoon-
sgegevens van derden of het herhaaldelijk lastigvallen van derden met door dezen ongewenste
communicatie, hyperlinks, torrents of vergelijkbare informatie bevat waarvan Opdrachtgever weet of
moet weten dat die verwijst naar materiaal dat inbreuk maakt op rechten van derden, ongevraagde
commerciële, charitatieve of ideële communicatie bevat, of kwaadaardige inhoud zoals virussen of
spyware bevat.
C.3.2 Opdrachtgever onthoudt zich ervan overige Opdrachtgevers of internetgebruikers te hinderen
of schade toe te brengen aan de servers van Opdrachtnemer. Het is Opdrachtgever verboden
processen of programma’s, al dan niet via de server, op te starten waarvan Opdrachtgever weet of
redelijkerwijs kan vermoeden dat zulks Opdrachtnemer, overige Opdrachtgevers of internetgebruikers
hindert of schade toebrengt. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever op de hoogte stellen van eventuele
maatregelen.
C.3.3 Naast de verplichtingen uit de wet is schade welke ontstaat door ondeskundigheid van de zijde
van Opdrachtgever of het door Opdrachtgever niet handelen conform bovenstaande punten, voor
rekening van Opdrachtgever.
C.3.4 Ter voorkoming van hiervoor genoemde problemen als schade en beveiligingsrisico’s is
Opdrachtnemer naar eigen inzicht gerechtigd de beheermogelijkheden van Opdrachtgever dermate te
beperken dat het beheer in zijn geheel door Opdrachtnemer wordt uitgevoerd.
Artikel C.4. Licentie
C.4.1 Opdrachtgever verstrekt hierbij Opdrachtnemer een onbeperkte licentie om alle door
Opdrachtgever aan de Diensten van Opdrachtnemer aangeleverde Materialen te verspreiden, op
te slaan, door te geven of te kopiëren op elke door Opdrachtnemer geschikt geachte manier, echter
uitsluitend voor zover dit redelijkerwijs nodig is ten behoeve van de nakoming van de Overeenkomst
door Opdrachtnemer.
Artikel C.5. Vrijwaring
C.5.1 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer van alle juridische claims van derden met betrekking
tot het gebruik van de Diensten door Opdrachtgever. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor de
gegevens/Diensten/software welke door middel van een koppeling worden aangeroepen.
C.5.2 Indien Opdrachtnemer op grond van een bevoegd gegeven bevel van een overheidsinstantie
of in verband met een wettelijke verplichting werkzaamheden moet verrichten met betrekking tot
gegevens van Opdrachtgever, zijn medewerkers of Gebruikers, zullen alle daaraan verbonden
kosten aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel C.6. Dienstverlening en beschikbaarheid
C.6.1 Alle diensten van Opdrachtnemer worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverplicht-
ing, tenzij en voor zover in de Schriftelijke Overeenkomst Opdrachtnemer uitdrukkelijk een resultaat
heeft toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven.
C.6.2 De elektronische transmissie van gegevens van Opdrachtgever in het kader van de Diensten,
op welke wijze dan ook, geschiedt voor risico en rekening van Opdrachtgever.
C.6.3 Opdrachtnemer is nimmer gehouden om de op afstand beschikbaar gestelde applicaties
tevens op een fysieke gegevensdrager (bijv. cd of usb-stick) te leveren aan Opdrachtgever.
C.6.4 Indien de Diensten (mede) geleverd worden via Diensten en/of netwerken van
Opdrachtnemer, zal Opdrachtnemer zich inspannen om daarbij zo min mogelijk downtime te laten
bestaan.
C.6.5 Opdrachtnemer biedt geen garanties over de precieze hoeveelheid uptime, tenzij anders is
overeengekomen in de offerte middels een als zodanig aangeduide SLA. Voor zover niet in een
toepasselijke SLA anders is bepaald, geldt dit artikel.
C.6.6 Behoudens tegenbewijs zal de door Opdrachtnemer gemeten beschikbaarheid en service-
niveau gelden als volledig bewijs.
C.6.7 Opdrachtnemer zal zich inspannen om te zorgen dat Opdrachtgever gebruik kan maken
van de netwerken die direct of indirect verbonden zijn met het netwerk van Opdrachtnemer.
Opdrachtnemer kan echter niet garanderen dat deze netwerken op enig moment beschikbaar zijn.
Aan het gebruik van netwerken van derden kunnen wettelijke en contractuele voorwaarden ver-
bonden zijn. Opdrachtnemer zal zich inspannen om Opdrachtgever hierover tijdig te informeren.
C.6.8 Indien naar het oordeel van Opdrachtnemer een gevaar ontstaat voor het functioneren van de
Diensten of het netwerk van Opdrachtnemer of derden en/of van de dienstverlening via een netwerk,
in het bijzonder door overmatig verzenden van e-mail of andere gegevens, slecht beveiligde
Diensten of activiteiten van virussen, trojans en vergelijkbare software, is Opdrachtnemer gerechtigd
alle maatregelen te nemen die zij redelijkerwijs nodig acht om dit te voorkomen.
C.6.9 Opdrachtnemer heeft het recht om de Diensten of gedeelten daarvan tijdelijk buiten gebruik
te stellen ten behoeve van onderhoud, aanpassing of verbetering daarvan. Opdrachtnemer zal
proberen een dergelijke buitengebruikstelling zoveel mogelijk buiten kantooruren om te laten
plaatsvinden en zich inspannen om Opdrachtgever tijdig op de hoogte stellen van de geplande
buitengebruikstelling. Opdrachtnemer is echter nooit gehouden tot vergoeding van schade die is
ontstaan in verband met zodanige buitengebruikstelling, tenzij Schriftelijk expliciet anders is over-
eengekomen, bijvoorbeeld in een SLA.
C.6.10 Slechts indien Schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen is Opdrachtnemer gehouden te
beschikken over een uitwijkcentrum of andere uitwijkfaciliteiten.
C.6.11 Tenzij de Overeenkomst anders bepaalt, is Opdrachtnemer niet gehouden reservekop-
ieën (back-ups) te maken van door Opdrachtgever op Diensten van Opdrachtnemer opgeslagen
gegevens. Eventueel gemaakte back-ups kunnen na beëindiging van de Overeenkomst op elk
moment vernietigd worden. Het is de verantwoordelijkheid van Opdrachtgever om te verzoeken om
een back-up bij beëindiging of ontbinding.
Artikel C.7. Wijzigingen
C.7.1 Opdrachtnemer is gerechtigd om de beschikbaar gestelde applicaties gedurende de looptijd
van de Overeenkomst naar eigen goeddunken aan te passen. Indien een aanpassing leidt tot
een aanzienlijke wijziging in functionaliteit, zal Opdrachtnemer zich inspannen om Opdrachtgever
daarvan op de hoogte stellen. Alleen indien zulks technisch mogelijk is en geen onevenredige
inspanning van Opdrachtnemer zou vergen, kan Opdrachtgever op verzoek een oudere versie
van de applicatie blijven gebruiken. Opdrachtnemer kan extra kosten in rekening brengen voor het
verschaffen van die mogelijkheid.
Artikel C.8. Opslag- en datalimiet
C.8.1 Opdrachtnemer kan een maximum stellen aan de hoeveelheid opslagruimte of dataverkeer
per maand die Opdrachtgever mag gebruiken in het kader van de Diensten. Opdrachtgever zal
de limieten niet overschrijden, tenzij de Overeenkomst de gevolgen daarvan uitdrukkelijk regelt.
Bij overschrijding van dit maximum is Opdrachtnemer bevoegd een extra bedrag in rekening te
brengen, conform de bedragen voor extra dataverkeer die in de Overeenkomst worden vermeld.
Indien er geen opslag- en/of datalimiet wordt overeengekomen, geldt de fair use policy van
Opdrachtnemer.
Artikel C.9. Procedure na beëindiging
C.9.1 Opdrachtnemer zal ervoor zorgen dat Opdrachtgever bij beëindiging van de Overeenkomst
een redelijke gelegenheid wordt geboden om de gegevens van Opdrachtgever die zijn opgeslagen
in de systemen van Opdrachtnemer, terug over te brengen naar de eigen systemen of naar de
systemen van een nieuwe aanbieder. Voor dit doeleinde zal Opdrachtnemer zich inspannen de
gegevens in een gangbaar bestandsformaat aan te kunnen bieden.
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)